De syv tips – Hvordan får børn lyst til at læse mere?

Læsningen er under pres og i stigende konkurrence med bl.a. sociale medier, videospil og streaming.

Det sætter Boghandlerforeningen og dens medlemmer fokus på under Verdensbogugen den sidste uge i september, hvor børn i alderen fra 7-11 år kan gå ind til deres lokale boghandler, som er med i Verdensbogugen og få et gratis særoptryk af en udvalgt bog. I 2023 var det  bogen Iltjagt 1: Overlevelse skrevet af Nicole Boyle Rødtnes fra forlaget Alvilda samtidig kunne man du få et eksemplar af folderen De syv tips – Hvordan får børn lyst til at læse mere?

Børns læseevner er stadig vigtige for dem i deres uddannelse og fremtidige muligheder, og børnene ved det godt selv.

1. Lad bøger og blade være let tilgængelige
  2. Snak med barnet eller den unge om, hvorfor læsning giver mening
  3. Interessér dig for deres læsning
  4. Lær dit barn at skelne mellem skolelæsning og lystlæsning