For skolelærere

Besøg en boghandel med hele klassen
Verdensbogugen bliver fejret i landets boghandlere fra den 23. september - 30. september, hvor børn mellem 7-11 år kan hente en gratis udgave af den udvalgte bog.

Hvis du ønsker at besøge en boghandler med en skoleklasse, så ring til din boghandler på forhånd og aftal en tid.

Verdensbogugen er en international begivenhed. I Danmark er den arrangeret af Boghandlerforeningen, og formålet er at stimulere børns læselyst.

Børn læser af lyst, og når de kan lære noget

Det er femte gang, at Verdensbogugen fejres i Danmark, og formålet er at bidrage til at stimulere børns læselyst. Politikere og fagfolk har i årevis været bekymrede over, at børn læste mindre og mindre. Men den helt nye undersøgelse Børn og Unges Læsning 2021* viser, at børn og unge læser lige så ofte i fritiden, som de gjorde i 2017.  Børns lyst til at læse for sjov falder dog, jo ældre de bliver. Til gengæld er læselysten mere stabil, når børnene læser for at lære noget, viser undersøgelsen.

Verdensbogugen er en prioriteret indsats fra Boghandlerforeningen, da foreningens medlemmer ser sig selv som vigtige i udbredelsen af læsekultur blandt Danmarks børn og unge. I år er det femte gang, at Boghandlerforeningen tager initiativ til Verdensbogugen.

Fakta om Verdens Bogdag: Gammel catalansk tradition
Verdens Bogdag den 23. april, indstiftet af Unesco i 1995, bygger på en catalansk tradition, hvor dagen fejres ved at forære en blomst og en bog til en, man holder af.  Verdens Bogdag markeres i lande som Sverige, Spanien, England, Tyskland og Norge. I Danmark fejres Verdens Bogdag i en hel uge.