Orlaprisen

Orlaprisen er børnenes egen bogpris. Prisen blev første gang uddelt i 2005, og i mange år var det DR Ultra, der stod for afviklingen. I 2021 overgik projektledelsen til Aarhus Bibliotekerne, der nu afvikler prisen i samarbejde med eReolen GO og Boghandlerforeningen.

Orlaprisen er i høj grad børnenes egen litteraturpris. Det er børn, der læser, anmelder, nominerer og stemmer om, hvilke bøger der er de bedste til målgruppen 9-12 år.

I 2022 arbejdede Orlaprisen for første gang med ambassadører blandt målgruppen. Således havde de 11 skoleklasser og 5 læseklubber, der alle har gav deres besyv med i forhold til at beslutte kategorier, at læse og anmelde bøger, der opfylder kriterierne, samt være børnejury til nomineringen. Endelig er det børn fra hele landet, der kan stemme på de i alt 25 nominerede bøger.

Indstilling til Orlaprisen sker fra marts til juli, hvor forlag indsender bøger, de gerne vil indstille til en Orlapris.

I september nominerer en børnejury 5 bøger i hver af de 5 kategorier.

I oktober og november er der afstemning på Orlaprisen.dk

I november er der Prisoverrækkelse til Orla-show på Dokk1 i Aarhus (under Albus børnelitteraturfestival)

Orlaprisens hjem er på eReolen GO´s platform: Orlaprisen | eReolen GO! Her finder I børns anbefalinger, inspirationskarusseller og nyheder om Orlaprisen. Det er også her afstemningen kommer til at løbe af stablen.