Verdensbogugen bliver i år fejret i landets boghandlere fra den 21. september - 28. september, hvor børn mellem 8-12 år kan hente en gratis udgave af dette års udvalgte bog.

Årets bog til Verdensbogugen er ”Karlsen og Ko - Balladen om Kina” af forfatterne Gitte Løkkegaard  og Kenneth Jakobsen Bøye & illustreret af Louis Kønig-Wheatley.

Karlsen og Ko - Balladen om Kina er en skøn og humoristisk fortælling om familien Karlsen, der bor i et lille gult rækkehus på Amager. Her er masser af kærlighed og højt til loftet, men en dag ringer det på døren, og hele familien sættes pludselig på den anden ende.

Karlsen og Ko - Balladen om Kina er 1. bind i en serie af 3. Nr. 3 i serien, Karlsen og Ko - Flikflak og ordkludder, er netop udkommet den 27. juni. Målgruppen er 8-12 år.

Verdensbogugen finder sted fra 21. til 28. september - besøg din lokale boghandler med dit barn eller barnebarn eller et barn mellem 8-12 år, som du kender og barnet kan få et særtryk af Karlsen og Ko - Balladen om Kina helt gratis også takket være vores sponsorer Forlaget Carlsen og Fonden DBK.

Verdensbogugen er en international begivenhed. I Danmark er den arrangeret af Boghandlerforeningen, og formålet er at stimulere børns læselyst.

Børn læser af lyst, og når de kan lære noget
Det bliver 6. gang, at Verdensbogugen fejres i Danmark, og formålet er at bidrage til at stimulere børns læselyst. Politikere og fagfolk har i årevis været bekymrede over, at børn læste mindre og mindre. Men en undersøgelse fra Børn og Unges Læsning 2021 viser, at børn og unge læser lige så ofte i fritiden, som de gjorde i 2017.  Børns lyst til at læse for sjov falder dog, jo ældre de bliver. Til gengæld er læselysten mere stabil, når børnene læser for at lære noget, viser undersøgelsen.

Verdensbogugen er en prioriteret indsats fra Boghandlerforeningen, da foreningens medlemmer ser sig selv som vigtige i udbredelsen af læsekultur blandt Danmarks børn og unge. I år er det femte gang at Boghandlerforeningen tager initiativ til Verdensbogugen.

Fakta om Verdens Bogdag: Gammel catalansk tradition
Verdens Bogdag den 23. april, indstiftet af Unesco i 1995, bygger på en catalansk tradition, hvor dagen fejres ved at forære en blomst og en bog til en, man holder af.  Verdens Bogdag markeres i lande som Sverige, Spanien, England, Tyskland og Norge. I Danmark fejres Verdens Bogdag i en hel uge.

Verdensbogugen arrangeres af Boghandlerforeningen i samarbejde med det udvalgte forlag, forfatteren og DBK.